Nissan Skyline GT-R
De Nissan Skyline GT-R is nu al een van de meest gezochte auto’s ter wereld, met verzamelaars en JDM enthousiastelingen die veel geld betalen voor project-waardige platforms. Na de introductie in 1969 werd de auto al snel een gevestigde concurrent in het Japanse toercircuit, waardoor zijn aandrijflijn, ophanging en aerodynamische structuur onder de loep werden genomen door de dominante aftermarket bedrijven van het land. Hoewel de Skyline tot 1989 uit de roulatie werd genomen, keerde hij met een wraakzuchtige terugkeer. De R32, die dat jaar werd geïntroduceerd, zou fungeren als de eerste in een korte reeks voertuigen die de geschiedenis in zouden gaan, dankzij hun immense populariteit binnen de Japanse JTCC Groep A raceserie. Dankzij hun krachtige (en afstelbare) RB20 motoren konden de fabrikanten de auto consequent tot voorbij de 500 paardenkrachten stuwen, wat leidde tot wereldwijde waardering door de aftermarket tuning gemeenschap. Homologatieregels dicteerden dat de Skyline in kleinere aantallen geproduceerd moest worden om in de huidige race-competities geaccepteerd te worden. Hoewel populair in Japan, maakte de auto ook overzee golven, dankzij zijn inherente aantrekkingskracht, afstelbaarheid en prestige – hoewel, er een te pakken krijgen is een moeilijk proces gebleken.
Subaru Impreza WRX / WRX STI
Toen Mitsubishi zijn Lancer EVOLUTION creëerde, deed het dat met de hoop dat hij het kon opnemen tegen Subaru’s monolithische Impreza WRX modellen. In die tijd was de populariteit van de sedan en hatchback versies van de auto ongeëvenaard en domineerde hij de wereldmarkt in veel verschillende facetten en gebieden. Die populariteit was ook geen schijn. De WRX bood veel verleidelijke en aantrekkelijke eigenschappen waar liefhebbers om gevraagd hadden, waaronder een vierwielaandrijving lay-out, een experimenteel, op rally geïnspireerd onderdelenpakket, en een strak esthetisch ontwerp dat altijd een van de origineelste in de auto-industrie geweest is. Hoewel de auto in 2002 op de Noord-Amerikaanse markt werd geïntroduceerd, zou pas in 2004 Subaru’s geprezen STI model zijn weg naar de staten vinden. Deze unieke iteratie was een prestatiegerichte voorloper van de (niet-Impreza) WRX STI, die enkele jaren later, in 2015, zijn debuut zou maken. In afwachting van het op rally gerichte wonder begonnen de winkels de Japanse markt echter nog beter in de gaten te houden, en pikten ideeën op voor verbeterde aandrijflijnen, aerodynamicapakketten, en prestatiegerichte ophangingslayouts. De kleine viercilinder turbomotor met kleine cilinderinhoud van de auto werd al beschouwd als een van de meest dominante in de industrie. Hij kwam uit de showroom met 280 tot 320 paardenkrachten en wekte de belangstelling van straattuners en circuitrijders die de vierwielaandrijving van de auto zo ver mogelijk wilden opvoeren. Natuurlijk leidde dit tot een explosie van onderdelen en randapparatuur van gerenommeerde tuners die de auto door de verschillende generaties heen zouden begeleiden.
Toyota AE86
De Toyota AE86 is een legende binnen de racewereld. De van de Corolla afgeleide auto’s kwamen in de jaren 1980 (1983-1987) in een zeer klein venster, en betoverden het publiek met hun coupé- en hatchback-configuraties. Hoewel het misschien niet de mooiste auto op onze lijst is, kan zijn populariteit toegeschreven worden aan zijn inherente aanpasbaarheid. Met een van de meest intuïtieve – en aanpasbare – motoren uit die tijd, zou dit exemplaar met vijf versnellingen de harten stelen van enthousiaste bestuurders in een tijd waarin modellen met voorwielaandrijving de industrie begonnen te domineren. Door de populariteit van de AE86 binnen de driftwereld (voor een groot deel te danken aan de Japanse manga serie Initial D), werd hij een cult-icoon binnen de racewereld. Natuurlijk volgden de upgrades op de aftermarket, die de rijders in staat stelden de auto over zijn conventionele grenzen te duwen om meer vermogen, koppel, downforce en esthetiek te verkrijgen.
Uitgelicht: zijwindschermen online kopen
Toyota Supra (Mk IV)
Hoewel de Toyota Supra door zijn totale kosten misschien geen tuner-vriendelijke auto lijkt, was het niet altijd zo somber. Toen het A80 programma helemaal terug in 1989 voor het eerst werd geconceptualiseerd, duurde het bijna vier jaar voor het voertuig de productielijn bereikte, zodat belangstellenden meer dan genoeg tijd hadden om te theoretiseren wat de aanvankelijke “Celica” lijn zou kunnen worden. Na de introductie in 1978 zou de auto gestaag overgaan in de Supra naamgenoot, en in 1986 de Celica afbakening laten vallen. Vanaf dat moment zou de Supra naam maken als een van Toyota’s voornaamste sportaanbiedingen. In 1993 maakte de prestatiegerichte vierde generatie (Mk IV) zijn debuut, en verrukte het publiek met wat een van de meest legendarische auto’s in de auto-industrie zou worden, dankzij de (nu) bejubelde 2JZ motor. Deze 3.0-liter varianten met dubbele turbo’s zouden de Supra van de vierde generatie naar het hoogtepunt van zijn populariteit voeren tot in 2002, toen hij vanwege de emissienormen uit de productie werd genomen. Natuurlijk maakte dit het platform buitensporig gewild, waardoor de prijzen in de tuninggemeenschap de pan uit rezen. Dit, samen met de mythische aanpasbaarheid van de krachtbron, maakte van de Supra een favoriet bij verzamelaars, liefhebbers van de aftermarket, en teams die bereid waren de prijs te betalen voor zijn prestigieuze onderdelenpakket, dat ruim boven de 600+ paardenkrachten kon komen.
Volkswagen Kever
Volkswagen’s Klassieke Kever is synoniem met een handvol verschillende stijlen, afhankelijk van je blootstelling aan de auto. Van rat rods tot chique pendelaars, dit iconische platform heeft in de loop der jaren heel wat wijzigingen ondergaan, dankzij de vereenvoudigde lay-out van de achtermotor, de minimalistische carrosserie, en de intuïtieve mechanische functies. Terwijl andere voertuigen op onze lijst het meest tuner-vriendelijk zijn geworden vanwege ergonomie en mogelijkheden, werd de Kever om een andere reden door aftermarket fabrikanten geadopteerd. Door zijn afkomst, die teruggaat tot 1938 Duitsland, is de VW Kever momenteel het langstlopende productievoertuig aller tijden, en ook het meest geproduceerde model in zijn soort. Zoals je kunt vermoeden is het voertuig niet veel geëvolueerd sinds zijn debuut in het midden van de 20e eeuw, zodat bouwers en aanpassingsbedrijven meer dan genoeg tijd hadden om zich vertrouwd te maken met zijn inwendige werking. Wat begon als een gewone forens die “voor het volk” gebouwd werd, zou spoedig een andere rol gaan spelen binnen de wereld van de motorsport. Van dragracen tot de Trans-Amerikaanse wegseries, en zelfs de Baja 1000, heeft het compacte platform van Volkswagen veel verschillende vormen en facetten van de autowereld aangenomen, wat resulteerde in een diepe verbondenheid met vintage en enthousiaste race competities. Als zodanig zijn prestatie-onderdelen overvloedig, goedkoop, en goed gedocumenteerd.
Tip: interieurverlichting
Volkswagen Golf
Volkswagen’s Golf werd in 1974 geïntroduceerd als een compacte forens met grote dromen. Hij was gemaakt om de rol van het vorige aanbod – de klassieke Beetle met achterwielaandrijving – over te nemen, toen de autofabrikanten besloten een meer prominente voorwieldominantie in te nemen. Als gevolg daarvan zou de Golf een groot deel van de robuuste fanbase van de Kever overnemen, en als suave driedeurs hatchback een prominente plaats innemen. In de loop der jaren zou de ergonomie van de Golf in Europa diverse prijzen en lofbetuigingen opleveren, en in 1985 werd de eerste versie van de prestatiegerichte GTI aan de consument voorgesteld. Latere modellen kregen VW’s eerste Turbo Direct Injection (TD) dieselmotor, en turbogeladen versies van de 2.0-liter FSI, waardoor de auto meer dan 240 paardenkrachten uit de fabriek kon halen. Later zou zijn toelating tot verschillende racecompetities zijn populariteit nog vergroten bij bestuurders die de auto een atletischer uitstraling wilden geven voor dagelijks gebruik. Omdat de Golf goed op weg was het best verkochte model van VW te worden, was het logisch dat aftermarket bedrijven zich aan het platform vastklampten als een wonderbaarlijk model dat de toekomst zou inluiden van de modificatiescene voor consumenten van het merk. Het blijkt dat hun vertrouwen niet misplaatst was. De Golf wordt nu voor zijn achtste generatie geproduceerd en blijft een van de drie best verkochte auto’s aller tijden in de autowereld.