Als een bijzonder voertuig dat perfect door het super drukke verkeer van Rome kan razen, zo kun je de Vespa scooter zien. Al sinds haar introductie in 1946 heeft ‘s werelds beroemdste gemotoriseerde tweewieler moeiteloos de unieke designstijl van de Italianen belichaamd.
Deze scooter is er in geslaagd om al meer dan 75 jaar trendy te blijven. Dat is ook niet zo vreemd want er is absoluut geen gebrek aan stijl als je naar een Vespa kijkt. Of je deze bijzondere scooter nu in de showroom of op de parkeerplaats bekijkt, een Vespa is zeker iets om je aandacht vast te houden.
Succes Vespa ook aan Hollywood te danken
Hoewel de Vespa gelijk een grote hit was bij het Italiaanse publiek, werd het succes van de Vespa versneld door een bijzonder actieve promotie in een aantal populaire Hollywood films. Sterren als Anita Ekberg en Audrey Hepburn zoefden immers in respectievelijk La Dolce Vita en Roman Holiday op een modieuze Vespa door Italië.
De Vespa: het uitzonderlijke geesteskindje van Corradino D’Ascanio
De ondernemer Enrico Piaggio vroeg de getalenteerde ingenieur Corradino D’Ascanio om de nieuwe motorfiets te ontwerpen. D’Ascanio hield niet echt van de conventionele motorfietsen, aangezien deze veelal flink omvangrijk waren en je er ook snel vies op werd.
Om deze reden creëerde hij een tweewieler die compleet anders was. Hij verplaatste de versnellingen op het stuur. En hij plaatste er een doorstap in het midden op, met beenbeschermers en treeplanken, zodat ook de vrouwen er in hun rokken op konden rijden. Hij verborg bovendien de motor in het vervoersmiddel om zo de berijders en hun kleding schoon te houden.
Deze motorfiets zou aanvankelijk ‘Paperino’ heten, wat kleine eend betekent. Toen Enrico Piaggio de bijzondere scooter zag, verklaarde hij dat het er eerder als een ‘Vespa’ uitzag. Vespa betekent ‘wesp’ in het Italiaans. Dit is een voortreffelijk naam voor al die zoemende scooters waarmee Rome al sinds de jaren vijftig mee gevuld is.
De Vespa is de meest gekopieerde motorfiets
Deze ultra populaire scooter werd in de jaren 60 een wereldwijd symbool van jeugd en avontuur, waardoor vooral veel jonge mannen zich er als een Italiaanse prince charming op konden voelen. Om zo als ware prinsen met vorstelijke Vespa helmen hun geliefden op te pikken voor een mooie rit naar een romantisch uitje in een park.
De enorme populariteit van de Vespa was ook onvermijdelijk een aanleiding tot veel imitatie, zoals van de Zundapp Bella en de Triumph Tigress modellen. En dit kopieëren is zelfs tot op de dag van vandaag een feit, maar dan nu in de elektrische varianten uit China.
De Vespa betovert met haar glamoureuze verschijning
Veel berijders van tweewielers zijn uiterst gefascineerd door zeer snelle motorfietsen. Maar de wereld van scooters biedt daarnaast een geheel andere wereld van adoratie. Met haar charmante uitstraling en glamoureuze verschijning spant de Vespa al sinds 1946 de kroon.
Ook al zien sommige individuen deze Vespa modellen nu als een object van nostalgie, het blijft een feit dat deze scooter extreem populair onder alle hipsters en non-conformisten van alle leeftijden is.