Waarom valt Red Bull Racing zo tegen na de zomerstop?

In het laatste weekend van oktober was het weer tijd voor de achttiende race van het kampioenschap, de GP in Mexico. Verstappen heeft het hier de laatste jaren goed gedaan, hij had namelijk de laatste twee wedstrijden hier gewonnen. Toch kwam Red Bull niet als favoriet hier naartoe, iets wat de laatste jaren wel het geval was. Het circuit ligt op ruim 2000 meter boven de zeespiegel dus er is minder zuurstof dan op andere circuits, hierdoor worden de verschillen tussen de motoren minder groot en ook downforce werkt hierdoor minder, Red Bull was voorgaande jaren altijd de beste op het gebied van downforce echter zitten Mercedes en nu ook Ferrari relatief dichtbij dit jaar. Ondanks dat de motorische verschillen kleiner zullen zijn werd verwacht dat Ferrari hier zou gaan winnen.

Red Bull was goed bij de vrije trainingen

Zoals verwacht bleken de Ferrari’s snel te zijn tijdens de vrije trainingen, hoewel Hamilton de snelste was tijdens de eerste vrije trainingen, de overige twee waren een prooi voor Vettel en Leclerc van Ferrari. Verstappen zat er bij de vrije trainingen op vrijdag dichtbij, hij werd respectievelijk derde en tweede tijdens de eerste twee vrije trainingen, beide op 1 tiende achterstand van de snelste tijd. Ook in de race simulatie waren ze snel, er zat bijna geen verschil tussen de tijden van Verstappen en die van de Ferrari’s. Tijdens de derde vrije training zat Verstappen er ook gewoon goed bij alleen moest hij tijdens een snelle ronde afhaken doordat er een Haas in de pad reed. Omdat hij dus geen kans kreeg om op het einde een kwalificatie simulatie te volbrengen werd hij uiteindelijk zesde.

Een kwalificatie met meerdere gezichten

Alhoewel Verstappen er tijdens de vrije trainingen dichtbij zat werd er verwacht dat een Ferrari of Mercedes pole position zou gaan pakken. Echter bleek de Red Bull toch erg sterk te zijn, Verstappen pakte tijdens Q1 de snelste tijd en ook teamgenoot Alexander Albon deed het goed met een tweede tijd. Tijdens Q2 moesten de Red Bulls even plaats maken voor het geweld van Ferrari die hier de snelste twee tijden reden, even leek het erop dat Ferrari toch echt de snelste ging zijn. Toen kwam Q3 en verstappen reed tijdens de eerste snelle ronde de snelste tijd op ruim 2 tienden voorsprong op de nummer 2 Leclerc, een pole position lag binnen handbereik. Ook tijdens de tweede snelle ronde in Q3 ging Verstappen snel, hij haalde nog eens 2 tienden van zijn tijd af en behaalde hierdoor de pole position. Omdat Bottas tijdens deze tweede ronden net voor de finish de muur raakte kwam er een gele vlag. Deze gele vlag wilt zeggen dat er gevaar is en de coureurs moeten dan het gas loslaten en langzamer gaan rijden, Verstappen besloot dit te negeren en reed vol gas door. Na de kwalificatie werd er besloten hem een 3 plekken penalty te geven waardoor hij de race als vierde moet starten.

 

Pech bij de start voor Verstappen

Ondanks dat Verstappen op p4 moest starten, werd er verwacht dat hij nog wel kans zou maken op de overwinning. Echter kon deze hoop al snel de prullenbak in, tijdens de altijd hectische eerste twee bochten hadden zowel Verstappen als naast ligger Hamilton overstuur waardoor ze elkaar raakte, Hamilton haalde hierdoor de bocht niet en ging van de baan af, omdat Verstappen aan de buitenkant zat moest hij ook het gras in om een botsing te voorkomen. Hierdoor konden onder andere Albon, de McLarens en Bottas hem inhalen. In de derde ronde ging Verstappen Bottas voorbij in het stadion gedeelte, hier stuurde Bottas de snel in waardoor zijn voorvleugel de rechterachterband van Verstappen raakte, deze ging hierdoor lek waardoor hij een hele ronde langzaam naar de pits moest rijden. Dit koste zoveel tijd dat hij ruim als laatste weer terug de baan op kwam, geen kans op een overwinning of een podium plek dus. Naarmate de race vorderde hadden de teams voorin verschillende strategieën. Hamilton, Bottas en Vettel kozen uiteindelijk voor een één stopper terwijl Leclerc en Albon voor een twee stopper gingen. De éénstopper bleek de beste keuze te zijn aangezien die auto’s allemaal op het podium eindigde. Verstappen heeft uiteindelijk 65 ronden op één set harde banden gereden en eindigde uiteindelijk nog op de zesde plaats. Meer viel er na de eerste ronden niet meer te halen. Teamgenoot albon eindigde op de vijfde plaats, misschien wel zijn beste race sinds China. Kan Red Bull alsnog een podium pakken in de resterende races? Kijk dan voor al het Formule 1 nieuws op gptoday.net.